Hadsereg

Elterjedt sztereotípia az, hogy a zsidóság nem vett részt Magyarország háborúiban, a zsidók nem voltak hazafiasak, és hogy nem szívesen fogtak fegyvert az ország védelméért. A tablókon látható családi képek mást mutatnak: az itt látható urak és hozzájuk hasonlóan más zsidók is szolgáltak mind a Monarchia, mind a két világháború közti Magyarország seregeiben, a szocializmus idejében pedig a Néphadseregben.

Történeteik gyakran igen érdekesek és változatosak, főleg, hogy például a második világháborúban gyakran már harcoló katonaként érte őket a munkaszolgálatos behívó...

Leicht Ferenc

A világháború után 1948-ban kiment Izraelbe a barátaival, harcolni az ifjú zsidó államért. A szakaszban, ahol szolgált, senki nem beszélt héberül, és jiddisül is csak ő, így aztán ő fordított a kiképzések alatt társainak.

„Tehát az úgy működött, hogy a kiképzőtiszt héberül elmondta, hogy ez egy puska. Akkor valaki, egy jó hangú pasas elbőgte magát jiddisül, hogy ez egy puska. Erre én a saját szakaszomnak azt mondtam: gyerekek, azt mondja, hogy ez a puska. Akkor minden részét a puskának elmondták héberül, utána elmondták jiddisül, utána elmondtam magyarul. Tehát minden parancsszót vagy utasítást kétszer kellett tolmácsolni ahhoz, hogy a mi átlagpolgáraink megértsék. És azt, hogy én történetesen tudtam jiddisül, azt „köszönhettem" a lágerbeli kapcsolataimnak, életemnek.”

Leicht Ferenc már Izraelben kommunista szimpatizáns volt, részt vett például egy május elsejei kommunista felvonuláson. Ez segítette hazajutni, amikor két és fél év után se kapott lakást Izraelben. Amikor írt a Magyarországon maradt anyjának, hogy visszajönne, ő megmutatta a felvonuláson készült képeket a külügynek, akik visszaengedték.

Domonkos Miksa

Domonkos Miksa a munkagépeket gyártó Caterpillar cégnek dolgozott, ő volt a közép-európai ügyvezető a fellépése és a hibátlan német nyelvtudása miatt. Az első világháborúban a lánctalpasaival együtt kivezényelték az olasz frontra, ahol többször kitüntette magát, háborús hősként és századosként szerelt le, ezért nem kellett sárga csillagot hordania és Horthy-mentessége volt. A második világháború idején ő lett a budapesti gettó főparancsnoka, a Zsidó Tanács ügyvezetője, gyakorlatilag a gettó polgármestere.

„Tehát ott ült egyedül a Síp utcában, és fölszólt telefonon a házmester, egy nagyon rendes, jóravaló keresztény ember, hogy százados úr, itt van egy német őrmester, tessék szíves lenni fogadni. Jó, jöjjön fel. Feljött egy fiatalember, géppisztoly volt nála. Hol vannak a zsidó vezetők, kérdezte. Intézkedjen, hogy azonnal jöjjenek elő. Apám hirtelen kivette a kezéből a géppisztolyt, és rárivallt. Álljon haptákba! Ön most egy magyar királyi honvédszázados előtt áll. Nekem csak jelenthet. És kidobta. A házmester csak állt ott reszketve.” (Domonkos István, Miksa fia)

A háború után Domonkos Miksát börtönbe vetették Szalai Pállal, egy másik zsidómentővel együtt, és megvádolták Raoul Wallenberg, a svéd diplomata megölésével. Bár nem ítélték el és el is engedték, belehalt a kínzásokba.

Lunczer Imre

„Visszamentem az állásomba, de nem volt nyugalom, mert alig hogy hazaértem, már kaptam egy úgynevezett SAS-behívót, ez azonnali indulást jelentett. Alighogy leszereltem, dolgozni kezdtem, két hétig, háromig, jött egy újabb SAS-behívó. Ez így ment, már nem volt összefüggő munkaidő, mert állandóan bevonultam a Felvidékre. És ott Vágvecsén határőrszolgálatba helyeztek. Ez is egy kitolás volt, mert a zsidókat kirakták a határba, minden településtől távol. És bizony ez a csehszlovák határon volt, nem a legnyugodtabb körülmények között. Kitettek a hadseregből, de munkaszolgálatba helyeztek, és Dunaszerdahelyen még katonaruhában voltam munkaszolgálatos. És emlékszem, hogy Dunaszerdahelyen énekelve mentünk. Egy egész zsidó század volt. Fene tudja, mivel töltöttük ott az időnket. Kivezényeltek ide meg oda, futballpályára, aztán mindig énekelve mentünk. Mert kellett énekelni.”

Lunczer Imrét 1935-ben sorozták be és 1937-ben szerelt le, ám utána folyamatosan kapta az újabb és újabb behívókat. Végül 1942 szeptemberében indult a munkaszolgálat, akkor vettél el tőlük a fegyvereket és az egyenruhákat is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése