Tiszaeszlári
vérvád (1882-83)
A
tiszaeszlári zsidókat egy keresztény lány, Solymosi Eszter
elrablásával és rituális meggyilkolásával gyanúsították meg,
s indítottak pert. A gyanú tovább erősítette az antiszemita
indulatokat, ez gyakran erőszakhoz vezetett, annak ellenére, hogy a
zsidó közösséget a bíróság tisztázta a vádak alól.
Cionizmus
A
budapesti születésű Herzl Tivadar által alapított zsidó
nacionalista mozgalom, melynek keretében a cionisták a világban
szétszórva élő zsidóság összegyűjtésével önálló államot
kívántak létrehozni a történelmi Izrael területén, ahonnan
annak idején elűzték őket. Herzl Tivadart a cionista kongresszus
elnökévé választották 1897-ben. Hozzá kell tenni azonban, hogy a magyar zsidók nagy része nem támogatta a cionizmust, mert a Monarchiát tekintette hazájának.
Budapest létrejötte (1873)
A
kiegyezés után az ország egésze gyorsan fejlődött, a társadalom
polgárosodott, jelentős iparosodás indult, így 1873-ban
időszerűvé vált Buda, Pest és Óbuda egyesítése, melyet már
az 1872-es országgyűlésen megszavaztak, s november 17-én az új
testület át is vette az egyesített főváros irányítását.
Budapest rövid időn belül világvárossá nőtte ki magát,
lakosainak száma az első világháború idejére túllépte az 1
milliót.
A
zsidó vallás irányzatai
Az
európai zsidóságnak a 19. század végére három fő irányzata
alakult ki. Az ortodoxok a vallási szabályok lehető legszigorúbb
betartására törekedtek. Például szigorúan kóserül étkeztek,
és az öltözködési szokásaikban is hívek maradtak a
hagyományhoz. A férfiak pajeszt, szakállat, kalapot hordtak,
általában fekete kabáttal. A nők számara a legfontosabb szabály,
hogy kerüljék a hivalkodó öltözéket, például a mély kivágású
ruhát. Gyakran parókát is viseltek, hogy ne hagyják fedetlenül a
fejüket. Ezzel szemben a neológok modernizálták, újragondolták
a vallási szabályokat, és számosat elhagytak. Nem öltöztek
hagyományos ruhába, nem vezettek kóser háztartást, és a
szombatot sem tartották. Öltözködésükben, nyelvükben,
szokásaikban hasonultak a környezetükhöz. E két irányzat között
fél úton van a status quo. Ennek az irányzatnak a követői
szintén nem hagyományosan öltozködtek, nem hordtak pajeszt és
fejfedőt sem mindig, de az egyéb szokásokat illetően ők is
próbáltak ragaszkodni őseik hagyományaihoz, ha nem is olyan
szigorúan, mint az ortodoxok. Egy zsinagógáról könnyen meg lehet
állapítani, hoby ortodox vagy neológ abból, hogy van-e orgona,
(ha nincs, akkor ortodox vagy status quo) illetve abból, hogy a
tóraolvasó asztal (bima) elöl a Frigyszekrénynél van, vagy
középen (ha középen, akkor ortodox vagy status quo) A Dohány
utcai zsinagóga neológ, a Kazinczy utcai ortodox, a Rumbach
Sebestyén utcai pedig status quo zsinagóga
volt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése